Monday 30 January 2012

Menarik mengenai Dewan Rakyat Mesir yang baru.

dewan rakyat mesir


post ringkas hari ini,

Tahukah anda bahawa dewan rakyat mesir hari ini dianggotai oleh:

- lebih 140 org dari ahlinya menghafal al-quran

- lebih 100 ahlinya menghafal lebih daripada 10,000 hadis setiap seorang

- lebih 180 ahlinya menghafal lebih dari separuh al-quran

- lebih 170 ahlinya memegang ijazah PhD dlm bidang yg pelbagai

- lebih 50 ahlinya tidak memiliki kenderaan peribadi

- lebih 350 ahlinya pernah ditangkap/ditahan bagi tempoh antara 6 bulan hingga 9 atau 10 tahun (mase zaman diktator dulu)

sumber:
الصفحة الرسمية للشيخ أحمد فريد


Subhanallah...! moga mesir lebih diberkati apabila dinaungi kepemimpinan yang berilmu insyaALLAH.


memang tak dinafikan rakyat mesir ramai yang menghafal Al Quran,kalau dekat uni kebanyakan kalau kita tanya pelajar-pelajar dia menghafal lebih 15 juzu' Al Quran dalam usia yang muda,syarat untuk menjadi pensyarah di Universiti Al Azhar juga perlu menghafal 30 juzu' Al Quran.

mengenai tidak memiliki kereta peribadi pun sama,jadi memang tak dinafikan kebanyakan pensyarah/doktor yang mengajar di uni pergi balik kuliah naik bas/van yang kami naik juga,balik kuliah jalan kaki sama-sama dengan kami,naik bas yang sama,kalau kita tengok pun rasa sedih,tapi tu la apabila melakukan sesuatu Lillahittaala , pangkat,darjat dan harta bukan menjadi kiblat kepada mereka.Allahuakbar!

Doakan mesir sejahtera,semenjak naik Parlimen baru ni,pihak Israel banyak mengeluarkan kenyataan-kenyataan berbaur ugutan,supaya tidak menganggu perjanjian-perjanjian Mesir-Israel semasa zaman diktator,di mana perjanjian tersebut lebih menguntungkan Israel. ,Mesir sekarang lebih berani,lantang dan terbuka berbincang mengenai Palestin dan membantu Palestin yang sekian lama di tindas Israel,moga dengan lantikan Parlimen baru ini ,Palestin lebih terbela berbanding sebelum ini,negara arab keliling Palestin tapi semua senyap membisu sebelum ini,Moga ALLAH memberkati Mesir! amin Ya Rab...

4 comments:

  1. eh...study dkt mesir ker Wan>?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya,saya blajar mesir...malu sya nak mengaku blajar mesir,blog merepek haha

      Delete
  2. mana ada merepek pula Wan..okay je blog nih...blog aku tu yang banyak merepek...haha

    ReplyDelete